aan:       College van Gedeputeerde Staten van Drenthe
           t.a.v. Bestuur en Concernzaken
           Postbus 122
           9400 AC Assen

betreft:   HANDHAVINGSVERZOEK met SPOED en BEZWAARSCHRIFT met SPOED

datum:     15 april 2019

van:       Geert Starre
           Gerard ter Borchstraat 51
           7944 GM Meppel
           0522-260791
           info@boom7.nl


Geacht college van Gedeputeerde Staten van Drenthe,

Middels deze brief dien ik zowel een handhavingsverzoek in als een bezwaarschrift. De reden dat ik dit combineer is dat argumenten dezelfde zijn.
 

De vergunning

De vergunning waartegen ik bezwaar maak: De RUD Drenthe heeft ontbrandingstoestemming voor Wagenvoort Vuurwerk B.V. afgegeven voor de locatie Wilhelminapark in Meppel.

https://www.provincie.drenthe.nl/actueel/bekendmakingen/@132763/wagenvoort-vuurwerk/
 

Spoed

Omdat het (vuurwerk)evenement binnen een klein aantal dagen zal plaatsvinden verzoek ik u om mijn verzoeken met spoed te behandelen.
 

Bezwaar

Ik ga in bezwaar tegen de ontbrandingstoestemming/vergunning, omdat deze strijdig is met de Wnb.
 

Handhavingsverzoek

Ook verzoek ik om handhaving, omdat verschillende soorten broedvogels opzettelijk in het broedseizoen verstoord gaan worden. Ik verzoek u dit te voorkomen middels handhaving.
 

Nader aan het voeren gronden

Omdat de gemeente Meppel bij het afhandelen van Wob verzoeken vertragingstechnieken gebruikt, zoals voor het weekend per briefpost vragen om een nadere specificatie, wil ik graag de mogelijkheid hebben om later argumenten toe te voegen voor zowel het handhavingsverzoek als het bezwaar.
 

Belanghebbende

Omdat ik veel onderzoek verricht en veel publiceer over het Wilhelminapark meen ik belanghebbende te zijn.

Enkele publicaties
https://www.boom7.nl/boomverzorging/mooiste-boom-wilhelminapark-gekapt.html
https://www.boom7.nl/boomverzorging/blog109-zwammen-mooi-en-gevaarlijk.html
https://www.boom7.nl/boomverzorging/r15966-de-honingzwam-in-bomen.html
https://www.boom7.nl/boomverzorging/blog105-bliksem-in-wilhelminapark.html

Ook zijn mijn online rapporten en foto's de basis geweest van een lobby om een ander schadelijk evenement uit het park te weren:
https://www.boom7.nl/boomverzorging/r15704-Meppel-Culinair-2016-schade.html
https://www.boom7.nl/boomverzorging/r15696-Meppel-Culinair-2017-schade.html

Onderzoek
https://www.boom7.nl/boomverzorging/r15785-Wilhelminapark-kastanje.html

Onderbouwing handhavingsverzoeken
https://www.boom7.nl/boomverzorging/r15773-Wilhelminapark-42.html
 

De situatie

ontsteeklocatie vuurwerk koningsdag 2019
ontsteeklocatie vuurwerk koningsdag 2019

De exacte coordinaten staan in de ontbrandingstoestemming afgegeven door de provincie Drenthe: 52°41'25.5"N 6°11'37.3"E. Dezelfde coordinaten: Google maps.

afstand nest ooievaars: 57 meter.
afstand nest ooievaars: 57 meter.

Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is,  is de afstand van de ontsteeklocatie tot het nest 57 meter. Op de satellietfoto is de schaduw van het nest boven de rechter markering van de lijn zichtbaar.

foto bewoond nest 11/04/2019 om 17:13
foto bewoond nest 11/04/2019 om 17:13

foto bewoond nest 11/04/2019 om 17:13
foto bewoond nest 11/04/2019 om 17:13

foto 11/04/2019 om 17:13 - niet geringde vogels
foto 11/04/2019 om 17:13 - niet geringde vogels

Belangrijk is dat geen van de vogels geringd is, hierover verderop meer.

afstand kolonie roeken: 95 meter
afstand kolonie roeken: 95 meter

Behalve ooievaars broeden ook roeken.

roeken op nest
roeken op nest
 

Eerdere schade en vergunningverlening Wilhelminpark

Andere evenementen in het Wilhelminapark (niet vuurwerkevenementen) veroorzaakten forse schade (voorbeeld 2016 en voorbeeld 2017).

Het park is zeer kwetsbaar. Rijden met voertuigen over wortels veroorzaakt schade. De laatste twee jaar zijn 6 bomen gekapt. Dit is de laatste:

kastanje
kastanje

dezelfde kastanje na kap
dezelfde kastanje na kap

De schade aan bodem en bomen komt niet alleen door evenementen, maar wel voor een relevant deel. Door een vuurwerkevenement zal er weer veel natuurschade optreden. Nu  vooral bij vogels.
 

Traditie/ontheffing Wnb

De gemeente Meppel heeft tijdens informeel overleg laten weten dat het om een traditie gaat. Koningsdag is geen traditie op een vaste dag/datum. Traditie is geen reden om onrechtmatig te kunnen handelen. Daarvoor is een ontheffing Wnb nodig waarover de gemeente niet beschikt.
 

Evenementenvergunning te laat

bekendmaking van het evenement na het evenement
bekendmaking van het evenement na het evenement

Meppel is, zoals het voorbeeld boven laat zien, vaker te laat met het verlenen van vergunningen bij evenementen. Nu ook bij het afgeven van de evenementenvergunning voor het vuurwerkevenement. (agenda)

Dit alles ondanks de toezegging aan mij per mail 'Meppel Culinair/Wilhelminapark' op 2018-03-29 09:52: "De wettelijke bezwarentermijn voor een evenementenvergunning is 6 weken voor aanvang van het evenement."

Uiteraard is de provincie voor bovenstaande situaties niet het bevoegd gezag, maar het laat wel zien dat de gemeente Meppel zicht niet aan de voorwaarden van 'fair play' houdt, ondanks toezeggingen.
 

Evenemententerrein

Het Wilhelminapark heeft niet alleen 'enkelbestemming: groen' heeft, maar ook 'evenemententerrein'. Bron: ruimtelijkeplannen.nl.

In het document ' vooroverleg meppel cullinair 27 01 2017' staat: "[naam wethouder] geeft aan dat wij dit controleren wat we nog doen, en geeft aan dat het park niet als even.terrein is ingericht of gaat zijn."
[ belangrijke zin, letterlijk citaat ]
 

Geen terugkerende vogels

Een ander argument (mondeling, overleg) van de gemeente is dat de vogels terugkeren naar het nest.

Dit is aantoonbaar onjuist. Eerder afgebeelde foto's onder de kop 'De situatie' laten ongeringde volgels zien.

foto 24/02/2017
foto 24/02/2017

Op bovenstaande foto's uit 2017 zijn twee geringde vogels te zien. Dit zijn dus andere vogels. De nummers zijn redelijk af te lezen op de originele foto's: 1E045 en 2E045. Het broeden is verstoord.

Uitgezocht moet nog worden of er registraties bekend zijn onder de bovengenoemde nummers.
 

Inkorten ontsteektijd

Het inkorten van de ontsteektijd is geen oplossing: de afstand tot broedende vogels is simpelweg te klein.
 

Argumenten Kennisdocument Vuurwerk en Wet natuurbescherming

https://www.infomil.nl/publish/pages/154017/kennisdocument_vuurwerk_en_wet_natuurbescherming.pdf

Het bovengenoemde kennisdocument van Tauw in opdracht van IPO werkgroep vuurwerk is vanwege de recente publicatiedatum (1 november 2018) zeer actueel. Ik citeer een aantal delen tekst. De geciteerde tekst is cursief weergegeven.

p. 12: "Zo zal de initiatiefnemer altijd zelf de zekerheid moeten verkrijgen dat daadwerkelijk geen beschermde natuurwaarden in het geding zijn (onderzoeksplicht) en zal deze zelf ook een Wnb vergunning moeten aanvragen als een overtreding van verbodsbepalingen niet met zekerheid kan worden uitgesloten."

p. 29: "Conclusie
Van opzet (inclusief voorwaardelijke opzet) is alleen sprake bij bewuste aanvaarding van de kans op het overtreden van verbodsbepalingen. In het geval van vuurwerkevenementen geldt dus altijd dat verstoring van beschermde diersoorten als opzettelijk moet worden beschouwd, als redelijkerwijs te voorzien was dat deze soorten aanwezig (kunnen) zijn.
"

p. 80: "Het uitvoeren van een broedvogelcheck rondom de afsteeklocatie is een eenvoudige en snelle manier om de risicoscore te verifiëren. Deze check moet uitgevoerd worden door een ter zake kundige binnen een week voorafgaand aan het vuurwerkevenement."

p. 81: "Tabel B1. SOORTBESCHERMING duur van het vuurwerk > 12 minuten, maart-juli: Grote kans op overtreding Wnb."
[ in de documenten bij de Ontbrandingstoestemming staat : "Duur ontbranding 30 minuten" ]

p. 87: "Effectafstand soorten, roek, 150 meter."
[ De roeken in Meppel bevinden zicht op 95 meter afstand ]

[ let op: de geluidintensiteit neemt af met het kwadraat van de afstand (bron) ]
 

Argumenten Kennisdocument Roek, Corvus frugilegus

Versie 1.0, juli 2017
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads/BIJ12-2017-015-Kennisdocument-Roek-1.0.pdf

p. 3: "De wet [Wnb] verbiedt onder andere:
[..]
4. het opzettelijk storen van vogels (artikel 3.1 lid 4);
"

"In geval van overtreding van deze verboden bestaat er voor het bevoegd gezag een beginselplicht tot handhaving. Dat kan leiden tot bestuursrechtelijke maatregelen in de vorm van een last onder bestuursdwang, een last onder dwangsom of een BSBm (Bestuurlijke strafbeschikking milieu). Overtreding van deze verboden is bovendien een economisch delict en kan leiden tot strafrechtelijke vervolging."
[ handhaven aub ]

p. 7: "Sommige paartjes hebben al eieren in maart, andere paartjes hebben pas eind april eieren. De eieren worden door het vrouwtje in ongeveer 18 dagen uitgebroed. Het mannetje zorgt in die periode voor voedsel voor het vrouwtje.
[..]
De jongen verlaten na ongeveer 35 dagen het nest."

[de datum van het vuurwerkevenement kan niet ongunstiger]

p. 11-12: "1.5 Verspreiding en aantalsontwikkeling
[..]
Drenthe en Overijssel vertonen een negatieve trend.
"

p. 13: "Vanaf 2000 is er echter sprake van een significante afname van minder dan 5 procent per jaar [..]"
[ er is spake van een afnemende populatie van 5% per jaar ]

p. 15: "Benodigd ecologisch onderzoek
Er moet een goede documentatie zijn van wanneer, hoe en door wie het onderzoek uitgevoerd is, en wat de resultaten ervan zijn. Deze documentatie is altijd van belang, ongeacht of er uiteindelijk wel of niet een aanvraag voor een ontheffing of verklaring van geen bedenkingen wordt gedaan."

[ belangrijk om verklaring van geen bedenkingen te controleren i.r.t. ontbrandings-toestemming ]

p. 16:"De gegevens moeten het gehele gebied waar de activiteiten plaats gaan vinden, samen met de relevante omgeving, dekken. De inventarisaties moeten op een goede manier zijn uitgevoerd in de juiste periode van het jaar. De onderzoeksgegevens moeten representatief zijn voor de periode waarin het initiatief wordt uitgevoerd, mede omdat de plekken van de kolonies van de roek kunnen wisselen. Het bevoegd gezag kan nadere eisen stellen aan de leeftijd van de gegevens en de benodigde onderzoeksinspanning."

p. 16: "De aanwezigheid van een nestplaats of van een rustplaats van een roek kan worden aangetoond door het uitvoeren van twee gerichte veldbezoeken. Het is van belang om deze twee tellingen uit te voeren in de periode waarin zoveel mogelijk nesten bezet zijn. Tussen de tellingen moet bij voorkeur minstens 10 dagen zitten."

p. 17: "Het wordt aanbevolen om bij het onderzoek aandacht te schenken aan de controle van potentieel geschikte broedlocaties en daarover navraag te doen bij bewoners of boeren in de omgeving en/of bij vrijwilligers van lokale vogelwerkgroepen."
[ zie melding 'melding verstoring broedvogels en zorgen vuurwerkevenement' datum: 01 april 2019 aan het college Meppel. Na het schriftelijk melden van verstoringen vorig jaar is geen reactie gegeven ]

p. 22: "Werken buiten kwetsbare perioden"
[ in de tabel is te lezen dat de datum van het vuurwerkevenement in het midden valt van de rood gearceerde periode: Activiteiten kunnen in principe niet uitgevoerd worden ]

p. 25-26: "Inschakelen roekendeskundige"
[ overzicht van de eisen die aan een deskundige worden gesteld ]
 

Argumenten 'Wet natuurbescherming bij buitenevenementen'

[ pagina van provincie Drenthe ]
https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/natuur-milieu/natuur/wnb/soortenbescherming/wet/

"U wilt een buitenevenement organiseren, bijvoorbeeld een muziekevenement, motorcrosswedstrijd of menwedstrijd. Als er beschermde planten- en diersoorten zijn in het betreffende gebied dan moet u preventieve maatregelen nemen om schade te voorkomen."
[ Een vuurwerkevenement is nog heftiger ]

"U houdt het evenement bijvoorbeeld op een ander moment of op een andere locatie of u houdt rekening met lawaai en het dag- en nachtritme van dieren. Hebben de preventieve maatregelen niet het gewenste effect, dan kunt u een ontheffing aanvragen. De kans dat die wordt verleend is in de praktijk echter klein."
[ er is geen ontheffing aangevraagd ]

"Schadelijke effecten
Om te bepalen of uw evenement een schadelijk effect heeft op (beschermde) plant- en diersoorten, dient u een ecologisch deskundige te laten onderzoeken
[..]
U laat het evenement plaatsvinden op een ander moment, bijvoorbeeld buiten het broedseizoen.
U verplaatst het evenement naar een ander terrein.
U schrapt het gebruik van vuurwerk.
"
[ het citaat spreekt voor zich ]

"Zorgplicht
Ook als u geen ontheffing nodig heeft, moet u wel aan de zorgplicht van de Wet natuurbescherming voldoen. Dit houdt in dat u altijd respectvol moet omgaan met de natuur en moet streven deze zo min mogelijk te verstoren. Of het nu om beschermde soorten gaat of niet.
"
 

Argumenten Praktijkcongres Natuur in de Omgeving(svergunning)

zo doen gemeenten dat!
8 mei 2017

http://www.natuurindegemeente.nl/wp-content/uploads/2017/05/Tauw_2017_05_18_Buitenevenementen.pdf

"Broedvogels: blijvend effect indien vogel opvliegt en (te lang) wegblijft
1. nestbouw wordt afgebroken
2. broedsel gaat verloren (ook door predatie)
3. jongen overleven niet"

[ citaat geplaatst om gevolgen op te sommen ]
 

Argumenten Kadernotitie [Meppel] - Zo doen we Groen!

https://meppel.tercera-ro.nl/SiteData/0119/Publiek/SV00004/d_NL.IMRO.0119.ZoDoenWeGroen-SVC1.html
IMRO-idn:NL.IMRO.0119.ZoDoenWeGroen-SVC1

"Ecologische crisis
We zitten in een neerwaartse ecologische spiraal.
Gelukkig groeit het besef dat wij een groot effect hebben op de planten en dieren om ons heen. Dit schept dus ook een verantwoordelijkheid hiervoor, om het te kunnen overdragen aan de volgende generatie. Ook het rijk en de provincie streven met nieuw natuurbeleid naar het terugbrengen van natuur in de harten van de mens. Natuur als iets om te benutten en te beleven. Maar daarom ook om te beschermen.
"
 

Argumenten 'Regels ter bescherming van de natuur (Wet natuurbescherming)'

Nr. 3 MEMORIE VAN TOELICHTING
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33348-3.html
 

"Handhaving zorgplicht

Komt degene die een handeling verricht de zorgplicht niet na, dan biedt de zorgplicht de nodige handvatten voor het bevoegd gezag – over het algemeen gedeputeerde staten van de betrokken provincie, soms de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie – om op te treden, ook al is de norm open geformuleerd en niet vervat in precieze verboden. Het gaat hierbij om dieren of planten van soorten die buiten één van de specifieke regimes vallen van hoofdstuk 3 van het wetsvoorstel.

Handhaving is in ieder geval mogelijk in kennelijke gevallen van onzorgvuldig handelen, bijvoorbeeld als de betrokkene zonder zich op de hoogte te stellen van de aanwezige planten en dieren in een natuurterrein graafwerkzaamheden of houtkap verricht en daar in het wild levende dieren doodt of zeldzame planten vernietigt. Ook in op voorhand wellicht minder duidelijke gevallen is evenwel handhaving mogelijk: de instrumenten van bestuurlijke handhaving bieden het bestuursorgaan de mogelijkheid om verder te concretiseren wat van de betrokken burger, ondernemer of andere overheid in het licht van de zorgplicht in het desbetreffende concrete geval wordt verlangd. Het bestuursorgaan zal bij activiteiten of projecten met mogelijk nadelige gevolgen de initiatiefnemer uitnodigen voor overleg om met elkaar vast te stellen of het project of de activiteit op de betrokken locatie redelijkerwijs nodig is en, als dat het geval is, om af te spreken welke concrete maatregelen zullen worden getroffen om schade te voorkomen, te beperken of ongedaan te maken. Werkt de betrokkene niet mee dan kan – eventueel na een waarschuwing – een last worden afgegeven waarin concreet staat aangegeven wat van hem wordt verlangd op straffe van verbeurte van een dwangsom dan wel inzet van bestuursdwang. Deze last kan inhouden dat de werkzaamheden of activiteiten worden stilgelegd of dat bepaalde maatregelen worden getroffen om schade te voorkomen, te beperken of ongedaan te maken. Heeft de betrokkene de schade al aangericht, dan kan worden gelast om herstelwerkzaamheden ten behoeve van het leefgebied van een of meer bepaalde soorten te verrichten."
[ provincie heeft veel mogelijkheden om in te grijpen voordat schade ontstaat ]

"Betekenis voor soortenbescherming
[..]
De toegevoegde waarde van de zorgplicht is er voor de bescherming van deze soorten in de eerste plaats in gelegen dat – zoals tot uitdrukking komt in de zorgplichtbepaling – ook bij de voorbereiding van handelingen al de nodige zorgvuldigheid in acht moeten worden genomen; en ook bij de daadwerkelijke verrichting van de handeling is steeds alertheid geboden om nadelige effecten te zoveel mogelijk te voorkomen. In de tweede plaats kan zij onder omstandigheden worden gebruikt voor preventief handhavend optreden, waarmee overtreding van verbodsbepalingen wordt voorkomen. Wanneer bijvoorbeeld door een handelen of nalaten van een initiatiefnemer nadelige gevolgen kunnen worden veroorzaakt voor beschermde soorten, kan door inzet van het instrument van de last onder dwangsom of bestuursdwang handhavend worden opgetreden, terwijl er nog geen sprake is van overtreding van de voor die soorten geldende verbodsbepalingen."
[ voldoende voor preventieve handhaving ]

 

Meer informatie

Landelijke vuurwerkdag 2018
https://www.infomil.nl/onderwerpen/veiligheid/vuurwerk/landelijke/

Kennisdocument Vuurwerk en Wet natuurbescherming, Effecten van vuurwerk op beschermde soorten en gebieden
https://www.infomil.nl/publish/pages/154017/kennisdocument_vuurwerk_en_wet_natuurbescherming.pdf


Met vriendelijke groet,


Geert Starre


Geen handtekening, bestand wordt verzonden met DigiD



U noemt het zaaknummer Z2019-00000448 wij noemen het broeden
U noemt het zaaknummer Z2019-00000448 wij noemen het broeden
server clear NOK